Pengikut

Isnin, 14 Jun 2010

coretan hati....

Salam semua...sekarang aku mula nak bercerita tentang dunia yang penuh dengan dugaan ni..sebelum aku mulakan cerita aku dengan lebih panjang ni...aku nak minta maaf sekiranya ada kata2 dan tersilap bahasa aku guna....harap korang faham...coz aku bukan pandai sangat..yang aku pandai hanya berkata-kata dan meluahkan isi hati yang ada di dalam kepala otak aku ni....mungkin korang pernah lalui dan mungkin korang tak pernah lalui....sesiapa yang pernah lalui,munkin korang akan terasa siksa nya azab bila berdepan dengan keadaan dan suasana yang korang kena tengok setiap hari.....mungkin aku yang mulakan atau dia yang mulakan....cerita ni aku kisahkan sebagai cerita kasih dan cinta seorang sahabat kepada sahabat (sahabat sejati)....
Bermula kisah ....bila dapat kerja bersama dibawah satu bumbung dan dengan suasana kerja yang amat daif serta serba kekurangan...bermula detik(bkn cinta) sahabat sejati...susah senang,suka duka yang indah dilalui bersama...bekerja tak kira waktu dengan semangat juang kerja...bermacam plan dan aktiviti yang di rancang untuk memenuhi masa lapang.....

(sekadar hiasan)

Setahun berlalu aku mengenali mereka.....(yang sewaktu dengan nya)..akhirnya sahabat aku kenali selama setahun....hanya tinggal kenangan dan memori sahaja..setiap kali aku berkata..setiap kali tu aku di bantah...kerana aku berprasangka bkn2...aku dengar,aku melihat..aku yang menerima cemuhan...kerana orang akan bertanya pada aku...bukan pada dia yang hanya boleh berkata orang suka buruk sangka...hakikat nya,keadaan suasana dan tingkah laku ...orang akan memerhati gerak geri kita..biarpun sekecil kuman.....manusia akan melihat pada setiap keburukan dan kesilapan seseorang...dan manusia tidak akan melihat kebaikan dan keikhlasan hati sesorang kawan yang menderita....(aku sedar siapa aku kalo nak dibandingkan dengan mamat yang baru dia kenal.....pendapatan dan komitmen kurang berbanding aku yang dah berumahtangga...tak salah untuk aku berkawan)berkawan ada batasnya....
Apa pun aku redha dengan keadaan sekarang kerana aku tidak dapat mengubah kehidupan seseorang...dia ada hak...aku pun ada hak untuk meluahkan apa yang aku rasa dan aku pendam..
aku akan ingt setiap kata-kata yang dia ucapkan....(bersambung................)


1 ulasan:

♥ana j♥ berkata...

biasa lah manusia..
benda baik tentang kita mereka lupa,
sedangkan terpalit sikit buruk diorang akan ingat sampai bila2..
lumrah, pe2 pun sabar ye..

gEdik.

fardu kifayah ditafsirkan sebagai “perbuatan yang wajib dilakukan oleh seseorang atau sekumpulan anggota masyarakat Islam, tanpa melihat siapa yang mengerjakannya. Apabila telah dilakukan maka hilanglah tuntutan kewajiban itu terhadap orang lain. Tetapi apabila tidak ada seseorang pun yang melakukannya, maka semuanya berdosa, seperti mendirikan tempat beribadat, rumah sakit, menyembahyangkan mayat dan sebagainya(A. Hanafi M.A., Ibid).

Dengan lain-lain perkataan fardu kifayah adalah kefarduan yang wajib dikerjakan oleh seseorang atau satu kumpulan yang mewakili masyarakat Islam, sebuah daerah Islam, negeri ataupun negara. Apabila kefarduan itu telah disempurnakan, maka kewajiban tersebut menjadi gugur bagi seluruh anggota masyarakat yang terlibat

Dengan itu dapatlah ditegaskan bahawa fardu kifayah mempunyai ruang lingkup yang luas yang melibatkan seluruh aspek hidup seperti soal-soal ekonomi, politik dan perundangan, termasuk soal ketenteraan dan lain-lain.